Losar 2026

Event details

  • piątek | 20 lutego 2026 to niedziela | 22 lutego 2026
  • 10:00

Lama Sangye Monlam i Geshe Sherab Palden

Losar 2026 – rytuały i nauki tybetańskiego nowego roku
Rok Ognistego Konia

20-22 luty 2026, Wilga i online

Trzy dni spotkań, praktyk, nauk i inspirujących wykładów wprowadzających w tradycję Yungdrung Bön oraz kulturę Tybetu.
Rok Ognistego Konia zdarza się rzadko, raz na 60 lat. W tradycji tybetańskiej uchodzi za okres wyjątkowo silnej energii przemiany. Połączenie żywiołu Ognia z dynamiką Konia sprawia, że ten czas sprzyja zarówno duchowemu oczyszczeniu, jak i odważnym decyzjom w życiu codziennym. Wiele rytuałów, pielgrzymek i praktyk duchowych uważanych jest w tym roku za szczególnie skuteczne, a ich zasługa — zwielokrotniona. Warto więc poznać znaczenie tego roku, aby świadomie wejść w okres wzmożonego ruchu, klarowności i wewnętrznej przemiany.
Na wszystkie wydarzenia zapraszamy również osoby początkujące.

Lama Sangye Monlam

Geshe Sherab Palden


20 lutego (piątek)

Oczyszczenie i przygotowanie na Nowy Rok

15:00–15:30

Wprowadzenie „Czym jest Losar w tradycji Bön”

15:30–16:30

Praktyki oczyszczające: Ransom, Nam-Jom, Dudok

Praktyki usuwania przeszkód, uspokojenia energii i oczyszczenia emocjonalnego napięcia.
Wprowadzenie dla osób nowych + wskazówki jak pracować w domu.

Przerwa: kawa i ciasto przy kominku – Sala obok sklepiku („Stara Gompa”)

17:00–18:30

Powtórzenie i pogłębienie praktyk oczyszczających

Druga sesja dla chętnych; możliwość dołączenia także bez udziału w pierwszej.


21 lutego (sobota)

Noworoczna pomyślność, symbolika i astrologia

10:00–11:15

Ceremonia pomyślności: Sang, Lha Gyal, zawieszenie flag modlitewnych

Tradycyjne tybetańskie błogosławienia miejsca i ludzi.
Wyjaśnienie symboli i znaczenia flag modlitewnych.

11:45–13:00

Praktyka długiego życia

Z intencją zdrowia, stabilności i ochrony w nadchodzącym roku.

Przerwa: prosty, gorący posiłek – Kawiarenka

15:00–16:15

Wykład Geshe Sherab Paldena: czym jest Losar?

Przystępna opowieść o tradycjach, znaczeniu duchowym i zwyczajach Losaru.

Przerwa: kawa przy kominku – sala obok sklepiku („Stara Gompa”)

16:45–18:00

Praktyka pomyślności i obfitości

Wspólna praktyka przyciągająca pozytywne warunki w nowym roku.

18:15–19:30

Geshe Sherab Palden – indywidualne horoskopy noworoczne dla chętnych – kawiarenka

20:00 – 20:30

Geshe Sherab Palden – Wieczorna praktyka Czie (Czöd) z krótkim wprowadzeniem


22 lutego (niedziela)

Nauki i inspiracja na Nowy Rok

9:00 – 9:30

Praktyka Sang – z krótkim wprowadzeniem

10:00–11:30

Nauki Lama Sangyé Mönlam – część I

Praktyki na Nowy Rok. Inspirujące, pełne głębokiego poznania nauki Lamy.

12:00–13:30

Nauki Lama Sangyé Mönlam – część II

Kontynuacja i możliwość zadawania pytań.

15:00 – 16:30

Astrologia tybetańskaGeshe Sherab Palden

Wprowadzenie do tradycyjnej astrologii tybetańskiej, jej podstaw, symboliki i praktycznych zastosowań na co dzień.


Dodatkowo:

1. „Strefa początkującego przez cały weekend

 „Czym jest Bön?”, „Kim są nasi nauczyciele?”, „Co mogę praktykować w domu?” – mobilna strefa będzie funkcjonować zawsze tam gdzie będzie gorąca kawa (Stara Gompa lub Kawiarenka) – zapytaj organizatorów o wyjaśnienia lub w ramach dostępności Geshe.

2. Tradycyjna herbata tybetańska i noworoczne ciasteczka khabsey – będziemy serwować w przerwach i w kawiarence

3. Sklepik buddyjski – książki, amulety, akcesoria do medytacji

4. Sauna – rezerwacja z 3 godzinnym wyprzedzeniem, obowiązują opłaty

Główne wydarzenia będzie miało w Gompie, którą będziemy ogrzewać. Warto jednak zabrać cieplejsze ubrania.



Rok Ognistego Konia 🔥🐎🔥

W 2026 roku symbolika Konia nabiera ognistej intensywności dzięki elementowi Ognia — żywiołowi transformacji, oczyszczenia i iluminacji. Połączenie energii Ognia i Konia tworzy rok działania, klarowności oraz uwalniania karmicznych obciążeń. Uważa się, że zarówno praktyki duchowe, jak i świeckie przedsięwzięcia mogą w tym czasie przynieść zwielokrotnione rezultaty.

Mitologia i starożytne pochodzenie Roku Ognistego Konia

Tybetańskie rozumienie Roku Ognistego Konia ma korzenie w starożytnych tradycjach Bön, istniejących długo przed pojawieniem się buddyzmu w Tybecie. W kosmologii Bön Koń reprezentuje ducha wiatru — zdolnego przenosić modlitwy do niebios i łączyć ludzi z siłami boskimi. Gdy żywioł Ognia łączy się z Koniem, oznacza to przebudzenie duchowego ognia — wewnętrznego płomienia transformacji.

W buddyjskiej mitologii Ognisty Koń symbolizuje ścieżkę mądrości poprzez energię. Żywioł Ognia spala ignorancję, a Koń popycha praktykującego do przodu na drodze do oświecenia. Ten rok jest również kojarzony z przyspieszeniem karmicznym — czasem, w którym postęp duchowy, oczyszczenie i przemiana mogą zachodzić szybciej.

Historyczne kroniki tybetańskie wspominają, że wielcy nauczyciele duchowi, mnisi i jogini podejmowali ważne pielgrzymki w latach Konia, szczególnie do Góry Kajlas i jeziora Mansarowar, ponieważ zasługa (punya) zdobyta w tych latach miała być wielokrotnie większa. W szczególności Rok Ognistego Konia uważany jest za najbardziej potężny spośród lat Konia do wykonywania rytuałów i świętych podróży.

Kulturowe i duchowe znaczenie

Rok Ognistego Konia to nie tylko faza astrologiczna — niesie głębokie znaczenie duchowe i społeczne. Wierzy się, że jest to czas szczytowej energii ruchu, przemiany i odnowy. Wielu Tybetańczyków traktuje ten okres jako święty moment na rozpoczynanie nowych projektów, podróże, pielgrzymki i wykonywanie ceremonii religijnych.

Jedno z najbardziej znanych przekonań mówi, że wykonanie okrążenia (kora) wokół Góry Kailaś w Roku Konia niesie zasługę równą dwunastu korom wykonanym w innych latach. Jeśli praktyka ta zostanie wykonana w Roku Ognistego Konia, zasługa ta jest jeszcze większa — często porównywana do wielu żywotów praktyki duchowej.

Dla mnichów, mniszek i osób świeckich Rok Ognistego Konia jest symbolem oczyszczenia. To czas porzucania starych wzorców, spalania przeszłej karmy i podążania „wiatrem zmiany” w kierunku wyższej świadomości. Metafora galopującego Ognistego Konia oddaje zarówno poczucie pilności, jak i celowości — wewnętrzny ogień powinien zostać skierowany ku działaniu, które ma duchowe znaczenie.

Translate »