Event details
- piątek | 20 lutego 2026 to niedziela | 22 lutego 2026
- 10:00
Lama Sangye Monlam i Geshe Sherab Palden
Losar 2026 – rytuały i nauki tybetańskiego nowego roku
Rok Ognistego Konia
20-22 luty 2026, Wilga i online

Trzy dni spotkań, praktyk, nauk i inspirujących wykładów wprowadzających w tradycję Yungdrung Bön oraz kulturę Tybetu.
Rok Ognistego Konia zdarza się rzadko, raz na 60 lat. W tradycji tybetańskiej uchodzi za okres wyjątkowo silnej energii przemiany. Połączenie żywiołu Ognia z dynamiką Konia sprawia, że ten czas sprzyja zarówno duchowemu oczyszczeniu, jak i odważnym decyzjom w życiu codziennym. Wiele rytuałów, pielgrzymek i praktyk duchowych uważanych jest w tym roku za szczególnie skuteczne, a ich zasługa — zwielokrotniona. Warto więc poznać znaczenie tego roku, aby świadomie wejść w okres wzmożonego ruchu, klarowności i wewnętrznej przemiany.
Na wszystkie wydarzenia zapraszamy również osoby początkujące.

Lama Sangye Monlam

Geshe Sherab Palden
20 lutego (piątek)
Oczyszczenie i przygotowanie na Nowy Rok
15:00–15:30
Wprowadzenie „Czym jest Losar w tradycji Bön”
15:30–16:30
Praktyki oczyszczające: Ransom, Nam-Jom, Dudok
Praktyki usuwania przeszkód, uspokojenia energii i oczyszczenia emocjonalnego napięcia.
Wprowadzenie dla osób nowych + wskazówki jak pracować w domu.
Przerwa: kawa i ciasto przy kominku – Sala obok sklepiku („Stara Gompa”)
17:00–18:30
Powtórzenie i pogłębienie praktyk oczyszczających
Druga sesja dla chętnych; możliwość dołączenia także bez udziału w pierwszej.
21 lutego (sobota)
Noworoczna pomyślność, symbolika i astrologia
10:00–11:15
Ceremonia pomyślności: Sang, Lha Gyal, zawieszenie flag modlitewnych
Tradycyjne tybetańskie błogosławienia miejsca i ludzi.
Wyjaśnienie symboli i znaczenia flag modlitewnych.
11:45–13:00
Praktyka długiego życia
Z intencją zdrowia, stabilności i ochrony w nadchodzącym roku.
Przerwa: prosty, gorący posiłek – Kawiarenka
15:00–16:15
Wykład Geshe Sherab Paldena: czym jest Losar?
Przystępna opowieść o tradycjach, znaczeniu duchowym i zwyczajach Losaru.
Przerwa: kawa przy kominku – sala obok sklepiku („Stara Gompa”)
16:45–18:00
Praktyka pomyślności i obfitości
Wspólna praktyka przyciągająca pozytywne warunki w nowym roku.
18:15–19:30
Geshe Sherab Palden – indywidualne horoskopy noworoczne dla chętnych – kawiarenka
20:00 – 20:30
Geshe Sherab Palden – Wieczorna praktyka Czie (Czöd) z krótkim wprowadzeniem
22 lutego (niedziela)
Nauki i inspiracja na Nowy Rok
9:00 – 9:30
Praktyka Sang – z krótkim wprowadzeniem
10:00–11:30
Nauki Lama Sangyé Mönlam – część I
Praktyki na Nowy Rok. Inspirujące, pełne głębokiego poznania nauki Lamy.
12:00–13:30
Nauki Lama Sangyé Mönlam – część II
Kontynuacja i możliwość zadawania pytań.
15:00 – 16:30
Astrologia tybetańska – Geshe Sherab Palden
Wprowadzenie do tradycyjnej astrologii tybetańskiej, jej podstaw, symboliki i praktycznych zastosowań na co dzień.
Dodatkowo:
1. „Strefa początkującego” przez cały weekend
„Czym jest Bön?”, „Kim są nasi nauczyciele?”, „Co mogę praktykować w domu?” – mobilna strefa będzie funkcjonować zawsze tam gdzie będzie gorąca kawa (Stara Gompa lub Kawiarenka) – zapytaj organizatorów o wyjaśnienia lub w ramach dostępności Geshe.
2. Tradycyjna herbata tybetańska i noworoczne ciasteczka khabsey – będziemy serwować w przerwach i w kawiarence
3. Sklepik buddyjski – książki, amulety, akcesoria do medytacji
4. Sauna – rezerwacja z 3 godzinnym wyprzedzeniem, obowiązują opłaty
Główne wydarzenia będzie miało w Gompie, którą będziemy ogrzewać. Warto jednak zabrać cieplejsze ubrania.
Rok Ognistego Konia 🔥🐎🔥
W 2026 roku symbolika Konia nabiera ognistej intensywności dzięki elementowi Ognia — żywiołowi transformacji, oczyszczenia i iluminacji. Połączenie energii Ognia i Konia tworzy rok działania, klarowności oraz uwalniania karmicznych obciążeń. Uważa się, że zarówno praktyki duchowe, jak i świeckie przedsięwzięcia mogą w tym czasie przynieść zwielokrotnione rezultaty.
Mitologia i starożytne pochodzenie Roku Ognistego Konia
Tybetańskie rozumienie Roku Ognistego Konia ma korzenie w starożytnych tradycjach Bön, istniejących długo przed pojawieniem się buddyzmu w Tybecie. W kosmologii Bön Koń reprezentuje ducha wiatru — zdolnego przenosić modlitwy do niebios i łączyć ludzi z siłami boskimi. Gdy żywioł Ognia łączy się z Koniem, oznacza to przebudzenie duchowego ognia — wewnętrznego płomienia transformacji.
W buddyjskiej mitologii Ognisty Koń symbolizuje ścieżkę mądrości poprzez energię. Żywioł Ognia spala ignorancję, a Koń popycha praktykującego do przodu na drodze do oświecenia. Ten rok jest również kojarzony z przyspieszeniem karmicznym — czasem, w którym postęp duchowy, oczyszczenie i przemiana mogą zachodzić szybciej.
Historyczne kroniki tybetańskie wspominają, że wielcy nauczyciele duchowi, mnisi i jogini podejmowali ważne pielgrzymki w latach Konia, szczególnie do Góry Kajlas i jeziora Mansarowar, ponieważ zasługa (punya) zdobyta w tych latach miała być wielokrotnie większa. W szczególności Rok Ognistego Konia uważany jest za najbardziej potężny spośród lat Konia do wykonywania rytuałów i świętych podróży.
Kulturowe i duchowe znaczenie
Rok Ognistego Konia to nie tylko faza astrologiczna — niesie głębokie znaczenie duchowe i społeczne. Wierzy się, że jest to czas szczytowej energii ruchu, przemiany i odnowy. Wielu Tybetańczyków traktuje ten okres jako święty moment na rozpoczynanie nowych projektów, podróże, pielgrzymki i wykonywanie ceremonii religijnych.
Jedno z najbardziej znanych przekonań mówi, że wykonanie okrążenia (kora) wokół Góry Kailaś w Roku Konia niesie zasługę równą dwunastu korom wykonanym w innych latach. Jeśli praktyka ta zostanie wykonana w Roku Ognistego Konia, zasługa ta jest jeszcze większa — często porównywana do wielu żywotów praktyki duchowej.
Dla mnichów, mniszek i osób świeckich Rok Ognistego Konia jest symbolem oczyszczenia. To czas porzucania starych wzorców, spalania przeszłej karmy i podążania „wiatrem zmiany” w kierunku wyższej świadomości. Metafora galopującego Ognistego Konia oddaje zarówno poczucie pilności, jak i celowości — wewnętrzny ogień powinien zostać skierowany ku działaniu, które ma duchowe znaczenie.
