Palden Tsultrim (Pal-Tsul) Memorial Retreat House jest bezpłatnym domem odosobnienia dla Mistrzów, Gesze, Geszema i wszystkich praktykujących w tradycji Jungdrung Bön. Dom znajduje się w pięknej, zacisznej okolicy, w pobliżu Klasztoru Menri i Redna Menling. Istnieje pilna potrzeb renowacji, by społeczność mogła korzystać z tego wspaniałego miejsca.
Projekt i remont Domu jest wspierany i błogosławiony przez H.E. Menri Ponlob Rinpoche, Khenpo Tenpa Yungdrung Rinpoche i Menri Shedrup Lopon Gelek Gyatso Rinpoche.
Budżet, który jest potrzebny na całość prac remontowych wynosi 10.000 Euro. Prace, które będą przeprowadzone to:
remont ścian, dachu, okien, drzwi,
przerobienie instalacji elektrycznej w domu,
budowa ciemnych pokoi odosobnień wraz z łazienką,
remont kuchni,
zakup łóżek, mebli i ołtarza dla praktykujących.
Wszyscy darczyńcy będą informowani o wydatkach i postępach prac remontowych.
Historia Miejsca
Jest to miejsce zamieszkania Paldena Tsultrima (Pal-Tsul), wybitnego uczonego zarówno tradycji Bon jak i buddyjskiej. Był on uczniem Khyungtrula Rinpocze. Za życia dokończył wiele cennych prac Khyungtrula Rinpocze, w tym jego biografię. Pal-Tsul wraz ze swoim uczniem i bratem w Dharmie oraz wielkim praktykującym Dzogczen Gazi Sonam Dakpa uciekli z Tybetu w 1959 roku i zamieszkali w tej rezydencji wraz z żoną Pal-Tsula i jego dwiema córkami.
Wielu wielkich mistrzów Bon, włączając Yongzina Rinpocze, odwiedzało to miejsce, aby spotkać się z Pal-Tsul i przedyskutować oraz porozmawiać na wiele ważnych tematów dotyczących nauczania Bon. Historia tego domu jest przepełniona i błogosławiona wspomnieniami pobytu wielu mistrzów Bon. Pal-Tsul ukończył w tej rezydencji wiele ważnych prac z zakresu nauczania Bon, włączając w to historię Dharmy Bon i historię buddyzmu. W 1972 roku zmarł w tym Domu i tutaj został skremowany.
Po śmierci Pal-Tsula, Gazi Sonam Dakpa ofiarował wszystkie jego rzeczy wybitnym mistrzom Bon. Ponadto ofiarował Yongdzinowi Rinpocze wszystkie zapisane złotem i srebrem pisma Bon, które zostały przez nich przywiezione przytroczone do jaków, podczas ich ucieczki z Tybetu. Gazi Sonam Dakpa praktykował Dzogczen przez całe swoje życie i spotkał na swojej drodze wielu wielkich mistrzów i praktykujących Bon. Otrzymał on wiele świętych przekazów i upełnomocnień od wielu mistrzów Bon. Pewnego dnia zdarzył się przypadek, podczas którego musiał usunąć ząb z powodu jego bólu. Okazało się, że z usuniętego zęba wyskoczyła święta relikwia. Została ona zachowana przez Menri Shedrub Khenpo i przez jakiś czas wiele świętych relikwii naturalnie się z niej wyłaniało. Gazi Sonam Dakpa był uważany za wielkiego praktykującego Dzogczen przez Yongzina Rinpocze i 33. Jego Świątobliwość Menri Trizina Rinpocze, który zawsze powtarzał, że Gazi Sonam Dakpa był jednym z jego największych zwolenników. Kiedy klasztor Menri był w początkowej fazie budowy a Rinpocze borykał się z brakiem środków finansowych na dokończenie dachu, Gazi Sonam Dakpa ofiarował Rinpoczemu swoje pieniądze na jego dokończenie.
Wielu mistrzów Bon ciągle przychodzi, by zobaczyć jego ząb wraz ze świętymi relikwiami. Khenpo Tenpa Yungdrung Rinpocze również przybył i poprosił Menri Shedrub Khenpo, by pozwolił mu go zobaczyć, a po tym jak go zobaczył, dotknął nim swojej głowy.
W 2005 roku Gazi Sonam Dakpa umarł. Jego Świątobliwość 33. Menri Trizin Rinpocze przyszedł odprawić rytuał Powa i oświadczył członkom rodziny i mnichom, którzy byli w pobliżu jego ciała, że Gazi Sonam jest w stanie medytacyjnym Thukdam i nie należy ruszać jego ciała.
Gazi Sonam Dakpa miał dwóch synów i jedną córkę. Sangmo Yangri jest najmłodszą z trójki rodzeństwa. Po śmierci ojca jej matka sama zajęła się Domem. Rodzina Sangmo jest bardzo szczęśliwa, że może opiekować się tym wspaniałym miejscem. Ich marzeniem jest by Dom służył praktykującym i był hołdem złożonym wielkiemu uczonemu Paldenowi Tsultrimowi i jego uczniowi Gazi Sonamowi Dakpie za ich wielki wkład w zachowanie nauczania Bon.